Přirozenost a přirozený zákon
Nejprve bych rád upozornil na to, že pojem přirozenost se dnes používá v mnohem širších významech, než je jeho původní filozoficko – teologický smysl, o němž nyní bude řeč. Jestliže mám nějakým způsobem vysvětlit tento pojem, začnu tím, že křesťanství vidí veškeré jsoucno jako stvořené Bohem. Toto stvoření je tzv. stupňovité. Existuje neživá hmota (hlína, kamení), existují rostliny, existují živočichové. Každá z těchto skupin se nějak „chová“, má nějaký svůj vlastní obvyklý způsob fungování, který odpovídá jejímu bytí. Můžeme říci, že každá z těchto skupin má svou přirozenost. Svůj způsob bytí, tedy přirozenost, mají také jednotlivé druhy uvnitř těchto skupin. Nemusím snad nijak zvlášť dokazovat, že např. motýl „je“ nějak jinak než třeba kočka.
Ve stvoření je nejvýše postaven člověk. Bůh stvořil člověka a svěřil mu správu země. Dá se říci, že všechno, co Bůh stvořil, stvořil kvůli člověku a pro člověka. V souladu s tímto záměrem má člověk způsob bytí, který odpovídá jeho úkolu. Podstatnou věcí, která odlišuje člověka od ostatního stvoření, je jeho schopnost rozumového poznání, které vychází ze smyslového vnímání a možnosti abstrakcí docházet k intelektuálním pojmům (na rozdíl od andělů, kteří mají poznání vlité, což odpovídá zase jejich přirozenosti).
Díky schopnosti rozumového poznání má člověk možnost rozpoznat normy, které mu ukazují cestu ke zdařilému životu – tzv. přirozený zákon. Podle sv. Tomáše Akvinského jde o poznání, jímž je člověk veden k tomu, aby se ve svém jednání choval podle své přirozenosti (tedy podle svého způsobu bytí), ať jde o jednání, které mu náleží podle jeho rodu (tj. pokud je živočich) jako je plodit, jíst apod., nebo podle druhu (tj. pokud je živočich rozumný), jako je např. usuzovat. Toto poznání se děje tzv. všeobecně praktickým rozumem, který je zaměřen na poznávání obecně platných norem, na rozdíl od konkrétně praktického rozumu, kterým hodnotíme, jak jednat v aktuální situaci. Konkrétně praktický rozum je vlastně svědomí.
Je to docela složitá, ale logická, filozofie, kterou si však křesťané nevymysleli, ale převzali ji z řeckého antického světa. Jejími autory jsou známí filozofové Sokrates, Platón a Aristoteles. Na jejich dílo navázali především sv. Augustin a sv. Tomáš Akvinský. Podle názoru křesťanských filozofů a teologů neudělali tito antičtí myslitelé nic jiného, než že objevili zákonitosti vložené Bohem do světa. Svatý Pavel píše, že lidé budou souzeni podle zákona, který mají vložen ve svých srdcích (Řím 2, 14 – 15).
Pro úplnost je ještě nutné zmínit se o tom, že hříchem prvních lidí byla lidská přirozenost porušena (nikoliv však úplně zničena). Proto poznávání přirozeného zákona je postupné a ne bez obtíží. Přirozenost a přirozený zákon si nevytvořilo samo stvoření, ale Bůh. Přirozenost věcí samých závisí na Bohu. Od něho rovněž pochází zákon mravnosti. Příležitost lépe tento zákon poznat máme díky biblickému Zjevení.
I když se to dnes snad nezdá, přirozený zákon má zásadní dopad na život lidské společnosti. Bez tohoto zákona by např. nebylo možné odsoudit válečné zločince v Norimberku. Také v současnosti nám může být vodítkem při základním rozlišování toho, co nám prospívá nebo škodí.
Pavel Hruban
Podobenství o dělnících na vinici
Dnešním dnem začíná postní doba. Je to příležitost zamyslet se nad hodnotami vlastního života. Kristovo podobenství nám v tom může pomoci.
Pavel Hruban
Myšlenky o Panně Marii
Zítra oslavíme slavnost Nanebevzetí Panny Marie. Je to jedna z velkých mariánských slavností, která nám připomíná, že Matka Boží je naší ochránkyní. Snad nám k tomu pomůže několik myšlenek známých autorů.
Pavel Hruban
Podmínky následování Krista
V dnešní době máme tendenci představovat si život s Bohem příliš jednoduše a lacině. Při pohledu do evangelia však zjistíme, že Kristus na své následovníky vznáší určité požadavky. Tím nás nutí dát všemu v životě správné místo.
Pavel Hruban
O spoléhání se na Boha
V životě křesťana existují požadavky, které se zdají být velice jednoduché. Když se však na ně podíváme trochu víc zblízka, zjistíme, že tomu tak úplně není.
Pavel Hruban
Velikonoční třídení
Prošli jsme postní dobou a stojíme na prahu Velikonočního třídení, které je vrcholem liturgického roku.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu
Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...
Čínská armáda se vrátila k Tchaj-wanu. Dvanáct letadel přeletělo dělící linii
Tchaj-wan v sobotu zaznamenal obnovenou aktivitu čínské armády ve své blízkosti. Tchajwanské...
Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov
Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...
Zemřel Robert Kvaček. Spisovateli a uznávanému historikovi bylo 91 let
Ve věku 91 let zemřel historik a spisovatel Robert Kvaček. Ten patřil k největším osobnostem...
- Počet článků 110
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 668x